De elektrische wagen in opmars!

Laatste update: 25.04.24

Deze website wordt door onze lezers ondersteund. Zodra je iets aankoopt via de linken op onze site, ontvangen wij hiervoor een kleine affiliate commissie. Kom hieronder meer over ons te weten.

 

Niet alleen de tijd maar ook de technologie staat allesbehalve stil; laat dat ondertussen maar al duidelijk wezen. En daar blijkt niet alleen de wetenschap en informatica onderhevig aan te zijn maar ook – sinds relatief korte tijd – de automarkt. Zo werd enkele jaren geleden voor het eerst een elektrische wagen ontworpen die – in tegenstelling tot de tot op heden ontworpen auto’s – 100% door stroom wordt aangedreven. Net zoals elektrische apparaten, werden ook dergelijke wagens van een aparte – weliswaar krachtige – accu voorzien die van tijd tot tijd dient te worden opgeladen. En hoewel het project nog min of meer in zijn kinderschoenen staat, lijken steeds meer mensen gewonnen voor het idee van een elektrische wagen. Tijd dus om er ons even in te verdiepen!

 

Een duik in de geschiedenis!

Je zult het misschien niet verwachten, maar de eerste elektrische wagen is wel degelijk ouder dan je denkt. Zo toonde Michael Faraday in 1821 reeds aan hoe het mogelijk is om op basis van elektromagnetisme een permanente rotatie te genereren. Tot op de dag van vandaag wordt dit gegeven nog steeds beschouwd als veruit de belangrijkste basis van de zogenaamde elektrische aandrijflijn. Kort daarop – meer bepaald in 1888 –  werd dan ook de Duitse “Flocken Elektrowagen” ontwikkeld die officieel beschouwd wordt als de eerste elektrische wagen aller tijden.

De komst van de eerste elektrische wagen heeft er dan ook voor gezorgd dat in 1900 vrijwel iedereen in de ban leek van de elektrisch aangestuurde auto’s. Zo kende maar liefst 38% van de Amerikaanse wagens in 1900 een elektrische aandrijving tegenover amper 22% die gestuurd werd door een verbrandingsmotor. Het duurde niet lang of de elektrische wagen werd dan ook al gauw beschouwd als hét belangrijkste vervoersmiddel van de toekomst. En dat fenomeen lijkt nu inderdaad wel waarheid te worden.

Zo werd 2020 hét jaar van de elektrische auto’s aangezien diverse automerken besloten om een 100% elektrisch model van hun naamkaartje op de markt te brengen. 

 

Elektrische wagens winnen aan populariteit

Hoewel de eerste elektrische wagen reeds zo’n 132 jaren geleden voor het eerst op de markt kwam, is de populariteit ervan pas in 2020 flink toegenomen. Zo besloten heel wat verschillende automerken vorig jaar om een persoonlijke en overigens 100% elektrische wagen in ontwikkeling te brengen. Zo kun je vandaag de dag bijvoorbeeld niet alleen kiezen voor de Opel Corsa met klassieke verbrandingsmotor maar bestaat nu ook de mogelijkheid om naar huis te gaan met de evenwaardige elektrisch aangedreven Opel Corsa. Hoewel je er dan een extra prijskaartje van minstens 7500 euro bovenop moet tellen.

Ondanks zijn hoge prijskaartje, kijken steeds meer klanten uit naar een elektrisch aangedreven wagen. Dergelijke wagens zijn voorzien van een krachtige elektromotor die instaat voor de nodige aandrijving. Meer specifiek zorgt een tractiebatterij of zogenaamde brandstofcel voor de nodige energie; wat dus wel verschillend is van de klassieke wagens die zijn uitgerust met een verbrandingsmotor en benzine of diesel nodig hebben om aangedreven te kunnen worden. Wat meteen ook het – althans voorlopig – hoge prijskaartje verklaart van de elektrische auto’s. Hoewel dergelijke wagens tegenwoordig nog behoorlijk duur in de aankoop zijn, wordt verwacht dat ze over enkele jaren toch  iets toegankelijker zullen worden voor een breed publiek.

 

(Energie)kosten en modellen

De – misschien wel belangrijkste – reden voor heel wat gebruikers om (nog) niet te investeren in een degelijke elektrische wagen heeft voorlopig alles te maken met de aankoopprijs ervan. En laat ons duidelijk zijn; een elektrische wagen is wel degelijk vele malen duurder in de aanschaf dan eender welke auto met een klassieke verbrandingsmotor. Zo werd eerder al duidelijk dat een Opel Corsa met krachtige elektromotor al snel 7500 euro meer kost dan zijn oudere broertje die gebruik maakt van de authentieke verbrandingsmotor.

Toch willen we daar even een kleine kanttekening bij maken want om het kostenplaatje pas echt goed in kaart te kunnen brengen, dien je rekening te houden met alle mogelijke kosten en deze te vergelijken met de gelijkaardige kosten bij de aanschaf van een klassieke wagen met verbrandingsmotor. Op die manier wordt meteen duidelijk dat een elektrische wagen inderdaad duurder is in de aanschaf maar een pak goedkoper blijkt te zijn op het gebied van vaste én variabele lasten. Kortom, de moeite waard om de investering ervan op zijn minst in overweging te nemen.

 

Hoe kun je de wagen opladen?

Uiteraard dien je er bij de aankoop van een elektrische wagen ook rekening mee te houden dat het onderhoud en gebruik net iets anders verloopt dan een standaard verbrandingsmotor. Zo zul je de batterij van de wagen – net zoals de batterij van je telefoon; laptop of tablet – regelmatig moeten opladen. Gelukkig biedt men daar de dag van vandaag heel wat mogelijkheden voor aan. Zo garandeert alleen Nederland al maar liefst  80.000 openbare elektrische laadpalen.

Daarbij kan een onderscheid gemaakt worden tussen het “gewoon” laden en het zogenaamde “snelladen”. Het spreekt voor zich dat de optie snelladen bedoeld is om de wagen in amper 30 minuutjes bijna helemaal op te laden. Laten we daar ook maar gelijk een kanttekening bij maken want niet elke elektrische wagen biedt zomaar gelijk de optie tot “snelladen” aan. Verzeker je dus op voorhand van deze optie alvorens op zoek te gaan naar een snelladen laadpaal.

Openbare laadpalen en/ of laadpaal voor thuis?

Kortom, bij de aanschaf van een elektrische wagen dien je er dus rekening mee te houden dat de batterij – net zoals die van andere elektrische toestellen – regelmatig dient te worden opgeladen. Gelukkig staan er tegenwoordig dan ook heel wat elektrische laadpalen ter beschikking zodat je nooit voor een voldongen feit komt te staan. Alleen al in Nederland kun je gebruik maken van maar liefst 80.000 verschillende openbare laadpalen waarvan ruim 2000 tot de zogenaamde snelladers behoren voor wagens die de eerder vernoemde snellaadfunctie aanbieden.

Uiteraard kun je er tegenwoordig ook voor kiezen om een elektrische laadpaal bij jou thuis te installeren. Zo zijn er diverse bedrijven die dergelijke diensten aanbieden en jou zelfs een pre-offerte maken van de eventuele aankoop- én installatiekosten.

 

 

Laat een reactie achter

0 COMMENTAIRES

DMCA.com Protection Status